הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים)

בכתבה הראשונה, הבנו מהי הסמכת ה-CISSP ואספנו חומרים לקראת תחילת תהליך הלימוד. הפעם אנסה להסביר למה ואיך לתכנן את הזמן בצורה יעילה כדי לעמוד ביעד (המבחן כמובן).

כמו שהסברתי בעבר, המבחן בוחן את המועמד בשמונה תחומים שונים. חשוב להבין שרמת ההשקעה בכל אחד מהתחומים שונה והיא אפילו מתשתנה בין מועמד ולמועמד (בהתאם לרקע של המועמד).

בכתבה זו, נעבור על תהליך תכנון לוח הזמנים של הלימודים לקראת המבחן.

עדכון אחרון לכתבה : 21/11/17 – עדכון אופי המבחן (CAT)

 

סדרה של כתבות – מדריך למועמד להסמכת CISSP :

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק א' (התארגנות)

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים)

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ג' (הלימוד)

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ד' (לקראת המבחן)

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ה' (Endorsement)

הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ו' (תחזוקת ההסמכה)

 

למה צריך לתכנן מראש ?

כפי שציינתי בתחילת הכתבה, חשוב להבין שנדרשת השקעה בכל אחד מהתחומים. ישנם תחומים גדולים מבחינת כמות החומר, ישנם תחומים קשים ללימוד בגלל איכות החומר וישנם אפילו תחומים קלים וקצרים יחסית. כמו כן, המבחן אינו שיוויוני וניתן לזהות תחומים חשובים יותר וחשובים פחות מבחינת כמות השאלות ומבחינת איכות השאלות (רמת קושי וחישוב הציון).

מכאן, ניתן לנהל את הסיכונים שלנו (ידע מושלם של 100% של כל החומר אינו מעשי) ולהשקיע יותר זמן ותרגול בתחומים החשובים שביניהם.

כמה זמן לוקח למועמד לסיים ללמוד תחום מסויים ? אין תשובה חד משמעית לשאלה. ברור שאם המועמד עובד בתחום של קריפטוגרפיה יהיה לו מאוד פשוט ללמוד את התחום למבחן.

 

כמה זמן ללמוד ?

שאלה מאוד אישית, התשובה העיקר תלויה בשלושה פרמטרים : מה הידע של המועמד (רקע), כמה הוא יכול לשקיע (יש הבדל בין 4 שעות בשבוע לבין 4 שעות ביום) ורמת המשמעת העצמית של המועמד.

פרסמתי בעבר סקר קטן בקבוצה הרשמית של מוסמכי CISSP ברשת Linkedin כדי לנסות להבין כמה זמן בממוצע מומעד השקיע להכנת המבחן. להלן התוצאות לאחר שמונה ימים (חשוב לציין שהמדגם אינו מייצג, מדובר בפחות מ-150 אנשים) :

 

אפשר לראות שמעל 50% מהנשאלים מדווחים על תקופת הכנה של לפחות שלושה חודשים. אין ספק שלתכנן לו"ז מראש לשלושה, שישה או עשרה חודשים הינה משימה מורכבת מכוון שאנשים עובדים (לפעמים יש לחץ בעבודה), חיים במסגרת (זוגיות, ילדים, חברים) ולא תמיד מכירים את כל הפקטורים (בלת"מים כגון מילואים, הריון ועוד).

אישית, למדתי בערך חמישה חודשים בצורה יחסית אינטסיבית (בין שעתיים לארבע שעות בערב ברוב ימי השבוע + 8 שעות בשישי/שבת).

כדי להיות מסוגלים לדעת כמה זמן אתם צריכים, אני מציע לקחת אחד מספרי הלימוד (ראו רשימה בכתבה הראשונה) ולעבור עליו באופן כללי. בנוסף, מומלץ לעשות סימולציה כדי להבין מהם התחומים החלשים שלכם ומהו היקף הלימודים הנדרש בכל אחד מהתחומים.

 

מה ללמוד ?

האם השאלות במבחן מחולקות בצורה שווה בין כל שמונת התחומים ? לא, מדובר במבחן אדפטיבי ולכן רמת הקושי תלוי בתשובות של המועמד.

האם ישנם תחומים שניתן לוותר עליהם ? בגדול, כן. ניתן לוותר (בצורה חלקית) על תחומים מסויימים (דעה אישית בלבד).

האם ישנם תחומים שאסור לוותר עליהם ? בהחלט!

מה הדירוג של התחומים לפי חשיבותם ? זאת שאלה שתלויה בחשיבות התחומים במבחן. ארגון ISC פרסם לראשונה את המשקל היחסי של כל תחום לימוד (Domain) במבחן.

חשוב לציין שלאחר צמצום כמות תחומי הלימוד (מעשרה לשמונה באפריל 2015), קשה יותר לזהות תחומים "מיותרים".

אני ממליץ לגלוש בפורומים ואתרים השונים (ראו קישורים בכתבה הראשונה), ישנם וויכוחים לגבי מהם התחומים החשובים ביותר.

 

פקטורים נוספים ?

אם לאחר שבוע/שבועיים נכנסתם לחומר ויש לכם צפי כללי מצבכם מעולה. חשוב להתאים את הצפי למציאות ככל האפשר. תתייחסו לפקטורים הבאים.

העבודה : אם החלטתם ללמוד כל יום שעתיים לאחר סיום יום העבודה, חשוב לוודא שלא מתוכננים פרוייקטים חשובים ורגישים בחודשים הקרובים (לפחות מה שאפשר לחזות). במידה וידוע לכם מראש על לחץ מיוחד בחודשים הקרובים, תדחו את תחילת הלימודים. עדיף להמתין ולשמור על רצף הלימודים. אני גם מציע לנסות לקבל תמיכה מהבוס. הבוס יבין שאתם מנסים להשקיע בעצמכם והוא ירוויח מזה בסוף מבחינה מקצועית. יתכן והוא יהיה יותר סובלני בתקופת הלימודים ובעיקר בתקופת המבחן. למה לא לבקש ממנו עזרה בהכנה ? לפעמים אפשר לקבל עזרה כספית (לקורס הכנה או למבחן עצמו) … שווה לשאול.

הקרובים/המשפחה : לפי דעתי, ללא ספק הפקטור החשוב ביותר. אם אתם חיים בזוגיות, חשוב לדבר עם בן/בת הזוג ולהבין שמדובר בפרויקט משותף. תצרכו הרבה זמן ללמוד וקשה מאוד ללמוד כשבן/בת הזוג לוחץ לצאת לבילוים או לחופשה. כדאי לנסות לתכן תקופה בה תקבלו תמיכה נפשית והבנה. בזמן הלימודים שלי, אשתי אפילו לחצה עליי כמה פעמים כשהיאוש דפק בדלת. אם יש לכם ילדים, כדאי למצוא סידור מראש ברמה השבועית (ערב או שניים בשבוע, סבאים וסתבות יכולים לעזור) ושנתית (מי מטפל בילדים בחופש הגדול ? מתי יוצאים לחופשה ? כמה זמן …). אני שוב אומר וחוזר, מדובר בפקטור הכי חשוב כי בלי תמיכה, זה פשוט לא יקרה.

שיטת הלימוד : מאוד חשוב להבין מהי מסגרת הלימודים. קצב ההתקדמות יהיה שונה אם החלטתם ללמוד דרך קורס הכנה או לבד או בקבוצה קטנה. אישית, נפגשתי פעם בשבוע עם חבר שגם למד למבחן, פתרנו שאלות במהלך שעתיים/שלוש, רשמנו לעצמנו הערות וחזרנו ללמוד כל אחד לבד בבית.

הלחץ/הפחד : קשה להתמודד עם הקושי הפסיכולוגי אבל אפשר להשפיע עליו ולנסות לנצל אותו לטובת המטרה. כל אחד יכול להמציא את השיטה שלו, אני אפרט את השיטה שלי. קודם כל תכנון יום המבחן : החלטתי להיבחן באפריל וזה הפך לתאריך יעד. הרבה יותר קל להחליט כמה זמן לשקיע בסה"כ ובכל תחום כשיש תאריך יעד. דבר נוסף, דיווחתי על המטרה שלי (לעבור טת המבחן) לאנשים הקרובים אליי (חברים מהעבודה, בוס, משפחה קרובה, חברים קרובים). מהרגע שהצהרתי על הכוונות שלי, שאלו אותי איך מתקדמים הלימודים … סוג של לחץ שדחף אותי להמשיך ללמוד במיוחד כשרציתי להפסיק.

 

לו"ז סופי :

הגיע הזמן לדבר על מספרים. כדאי לרשום את הלו"ז ולוודא שאתם עומדים בתכנון כל שבוע.

אציג לכם את לוח הזמנים שלי לחודשים האחרוניים (שימו לבשמות הדומיינים עודכנו ב-2015 אבל זה לא כל כך משנה בכל הקשר לבנית לו"ז – יש לעדכן שמות דומיינים בהתאם לשינוי של 2015) :

 

לסיכום :

קביעת לוח זמנים הינה פעולה קריטית בפרויקט ארוך כמו הכנה למבחן ה-CISSP. חשוב להבין שחשיבה נכונה בשלב זה תגרום להצלחה או לכישלון במבחן.

בכתבה הבאה, נעבור על תקופת הלימוד עצמה.

6 תגובות ל “הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים)”

  1. GSECTRA כותב:

    זאת בהחלט הדרך הארוכה ללמידה:)

    מדוע לא להתעדכן על פי ה CIB האחרון של יוני 2012? או למשל להתעדכן מ RESOURCE LIBRARY של ISC? כמו ש GSECTRA עושה?

    שון האריס גירסא 5 מעודכן לינואר בכלל – ולכן אתה חייב להבין שעד יוני 2012 כל מה שאתה אומר יפה ונכון אך אינו תקף יותר לגבי שון האריס.

    אבל מעניין נמשיך לקרוא – אהבתי מאוד את הדרך הארוכה – אם תרצה אתן לך גם טיפים לגבי האוכל במבחן 🙂

  2. GSECTRA כותב:

    לכל מי שעבר את ההסמכה אתם מוזמנים להצטרף למועדון ISC בישראל מבית אנשים ומחשבים

    https://www.gsectra.co.il/index.php?Subject=Article-89

  3. הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ג' (הלימוד) | CYBLOG.INFO כותב:

    […] הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים) » […]

  4. הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק א' (התארגנות) | CYBLOG.INFO כותב:

    […] הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים) GPS SPOOFER : העתיד השחור […]

  5. אברהם כותב:

    היי דודו.
    אהבתי את הלו"ז הסופי שהכנת, זה נותך המחשה ברורה איך סטודנט נמצא בחומר ואיך הוא מתקדם בלימודים. אני בהחלט הולך להכין לו"ז דומה ונראה איך מתקדם משם.

  6. CYBLOG.INFO » הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ו' (תחזוקת ההסמכה) כותב:

    […] הדרך הארוכה להסמכת ה-CISSP – חלק ב' (תכנון לוח זמנים) […]